Doktorandid ja nooremteadurid

Haridusteaduse doktoriõppekava on ühisõppekava ökoloogia- ja maateaduste instituudi ja haridusteaduste instituudi vahel.

Õppekava eesmärgiks on toetada üliõpilase teadmiste ja oskuste arengut rahvusvahelises teadusruumis tunnustatud kõrgprofessionaali tasemele haridusteaduses ning valmistada teda ette tööks õppejõuna ja teadlasena kõrgkoolides ning teistes teadus- ja arendusasutustes või juhtivspetsialistina väljaspool akadeemilist sfääri.

 

 

Ökoloogia ja maateaduste instituudi doktorandid:

Teaduskarjääri teadlikkuse kujundamine transdistsiplinaarses keskkonnas – mõju õpilaste loodusteadusliku kompetentsuse  ja uskumuste kujunemisele

Image
Anne Mari Roost

Juhendajad: Miia Rannikmäe (Tartu Ülikool), Regina Soobard (Tartu Ülikool), Jari Lavonen (Helsingi Ülikool)

Töö sisu: Doktoriprojekt on seotud loodusteadusliku hariduse kitsaskohtade lahendamisega – õpilaste hinnangul on koolis õpetatavad loodusteaduslikud õppeained elukauged ja ei ole relevantsed nende tuleviku karjääri valikuks. Õpilased ei vali karjääri teadusega seotud erialadel. Uurimistöö peamine eesmärk on leida seosed õpilaste tajutud õpimotivatsiooni, enese-efektiivsuse ning loodusteadusliku kompetentsuse taseme vahel ning töötada välja metoodikad loodusteadusliku kompetentsuse ja loodusteadusliku karjääriteadlikkuse kujundamiseks gümnaasiumiõpingute jooksul. Viiakse läbi longituudsekkumine, mis baseerub loodusteaduslikel raamteemadel ning on orienteeritud meditsiinga seotud karjääristsenaariumite kasutamisele aine õpetamisel 10. ja 11. klassis. Kontrollgrupi disainiga eksperimendi kaudu uuritakse sekkumise osa õpilaste STEM karjääriteadlikkuse ja loodusteadusliku kompetentsuse kujunemisel.

Andemete kogumiseks kasutatakse teadusrühma koostatud kontekstipõhise loodusvaldkonna e-testi sekundaarandmete mitmedimensionaalset analüüsi nii 10. klassis kui ka 12. klassis ning õpilaste enesetõhususe ja motivatsiooni mõõtmise instrumente. Töö tulemusena valmib teoreetiline mudel, mille alusel on võimalik ennustada loodusteadusliku kompetentuse kujunemist ja seda mõjutavaid tegureid transdistsiplinaarses õpikeskkonnas.

Praktiline väljund: Töö käigus valmib teoreetiline mudel, mille alusel on võimalik ennustada loodusteadusliku kompetentuse kujunemist ja seda mõjutavaid tegureid transdistsiplinaarses õpikeskkonnas. Doktoritöö tulemusena saadud andmeid ja mudelit on võimalik kasutada gümnaasiumi loodusteaduste õpetamisel.

Kontakt: annemari.roost@gmail.com

Lisainfo ETISes: https://www.etis.ee/CV/Anne%20Mari_Roost/eng?tabId=CV_EST

Koolist ühiskonda: Loodusteadusliku hariduse edendamine nurjatud probleemide (wicked problem) kaasamisel õppetöösse
(From School to Society:  promoting meaningful science education through the inclusion of wicked problem)

Juhendajad: Miia Rannikmäe, Jari Lavonen (Helsinki Ülikool), Regina Soobard

Image
Merilin Mägi

Töö sisu: Doktoritöö eesmärk on välja selgitada sobivad viisid, kuidas kaasata õpetajaid teadlikult nurjatud probleeme õpetama ja näitlikustada õpetajatele nurjatud probleemide tutvustamise vajalikkust. Uurida, kuivõrd valmis on õpetajad nurjatud probleeme oma tundides kasutama, tulenevat nende pedagoogilistest ja taustateadmistest. Välja selgitada nurjatud probleemide mitmetahulisus ja lahendamatus, mida oleks võimalik tundides edastada.

 

Praktiline väljund: Doktoritöö praktiline väljund on välja töötada mudel, kuidas tuua nurjatuid probleeme õppetöösse ja selle toimimist uurida. Mudel võimaldab õpetajatel tundi tuua reaalelulisi mitmetahulise probleeme, mida õpilaste tutvustada. Töökäigus muutub selgemaks nurjatud probleemide tunnused ja määratlused hariduses ning kujuneb välja mõiste. Teema uurimine võimaldab panustada ka Eesti haridusteadustesse andes soovitusi, kuidas mitmetahulisi probleeme seal õpetajatele edastada.

 

Kontakt: merilin.magi@ut.ee

ETIS:https://www.etis.ee/CV/Merilin_M%C3%A4gi001/est/

Tuleviku karjäärioskuste ja igapäevaelu probleemide lahendamisele suunatud STEM hariduse mudeli loomine.
Image
Janari

Juhendajad: Miia Rannikmäe (Tartu Ülikool), Regina Soobard (Tartu Ülikool), Jack Barrie Holbrook (Tartu Ülikool)

Töö sisu: Uurida gümnaasiumi õpilaste endi enesehinnanguid erinevatele üldoskustele, nende karjääriteadlikkust ning ärevuse esinemist seoses loodusteaduslike õppeainetega. Kuidas ning kas teadlikkus erinevatest olulistest ja ühiskonnale vajalikest karjääridest ning huvitav stsenaariumipõhine õpe mõjutab õpilase motivatsiooni ning aitab üle saada negatiivsest ja arengut pärssivast ärevusest.

Praktiline väljund: Välja töötatud õppematerjal, mis seob erinevate motiveerivate, mõtlema panevate ning lihtsasti õpetavate kontekstidega endas mitmeid õppeaineid ja aitab arendada lisaks õppeainete sisule ning nende sisude seostamisele ka üldoskusi. Seda kõike on vaja, et lahendada elulisi probleeme ja juhtida oma elu, et meie ühiskond oleks tervem, teadlikum ja tugevam. Et õpilased ei kobaks pimeduses, oleksid koolis käimisest huvitatud ning teeksid teadlikke ja õigustatud otsuseid.

Kontakt: teessar@ut.ee

Lisainfo ETISes: https://www.etis.ee/CV/Janari_Teessar# 

Image
Triin
Eesti loodusteaduste õpetaja veendumused õpetamisest ja hindamisest seoses pädevuspõhise, loodusteadusliku e-tasemetööga (CBSeT) ning õppekaval põhinevate loodusteaduslike pädevuste arendamisega klassis

Juhendajad: Katrin Vaino (Tartu Ülikool), Regina Soobard (Tartu Ülikool), Miia Rannikmäe (Tartu Ülikool)

Töö sisu: Doktoritöö eesmärk on välja selgitada, mil määral võimaldavad õpetajate olemasolevad uskumused seoses CBSeT-ga õppekaval põhinevate teaduslike pädevuste arendamist õpilaste seas.

Praktiline väljund: Töö praktiline väljund on toetada loodusteaduste õpetajate professionaalset arengut loodusteaduslike pädevuste õpetamisel ja hindamisel, arvestades nende olemasolevaid uskumusi.

Kontakt: triin.rosin@ut.ee

Lisainfo ETISes: https://www.etis.ee/CV/Triin_Tarv/est

Pealkiri:

“Üldhariduskooli erinevate astmete õpetajate arusaamad kestliku arengu haridusest ja selle komponentidest.”

“Assessing the teachers’ perceptions of sustainability literacy at secondary school“

 Töö sisu:

Doktoritöö eesmärk on uurida, millised on üldhariduskoolide õpetajate arusaamad kestlikku arengut toetavast haridusest ja selle komponentidest. Tänapäeva ühiskond seisab silmitsi mitmete väljakutsetega, mille lahendamise üheks võimaluseks nähakse kestliku arengu põhimõtete rakendamist läbi hariduse. Uurimistöö keskendub eelkõige sellele, kuidas on varasemates uuringutes käsitletud ja mõõdetud kestlikkuse alast kirjaoskust ning millised on Eesti üldhariduskoolide õpetajate seisukohad kestliku arengu teemal. Lisaks analüüsin, kuidas õpetajad integreerivad kestliku arengu põhimõtteid oma igapäevasesse õppetöösse.

 Praktiline väljund:

Doktoritöö tulemusena valmib mudel, mida saab rakendada koolides õppekavade ning ainekavade planeerimisel. Samuti saab kasutada seda mudelit aineteüleste lõimingute koostamisel ning interdistsiplinaarse õppe planeerimisel.

Kontakt: rolf.saarna@ut.ee

ETISE konto link: https://www.etis.ee/CV/Rolf_Saarna/est/

Pealkiri: Õpilaste teadlikkuse kujundamine kliimamuutuste leevendamisest kasutades GIS võimalusi 

Image
Univer

Töö sisu: Doktoritöös uuritakse Eesti 7.-9. kl õpilaste teadmisi, oskuseid ja arusaamu seoses kliimamuutustega ning geoinfosüsteemide (GIS) kasutamisega. 8. klassis toimub uuringus osalevates koolides sekkumine ehk õpilased läbivad lühikese GIS-i ja kliimateemalise praktiliste ülesannetega kursuse. Muutust õpilaste teadmistes, oskustes ja hoiakutes hinnatakse eel- ja järeltestiga vastavalt 7. ja 9. klassis.

Praktiline väljund: Tööl on kaks praktilist väljundit. 

1. Töötatakse välja õpilaste kliimamuutuste alaseid teadmisi-hoiakuid ja GIS-i oskusi hindav uurimisinstrument, mida saab kasutada tulevikus nii individuaalseteks kui võrdlusuuringuteks. 2. Luuakse digitaalne õppematerjal, mida saab kasutada põhikoolis (miks mitte ka gümnaasiumis), et toetada kliima ja kliimamuutuste alase sisu süvitsi õppimist.

Kontakt: marie.johanna.univer@ut.ee

ETISE konto link: https://www.etis.ee/CV/Marie_Johanna_Univer/est/